9 Ekim 2022 Pazar

 ANTROPOLOJİ VE DİN - 1

 

Dinin başlangıcına ait en eski antropolojik bulgular Orta Çağ Yontma Taş'da yasamış olan en eski insan türünden Neanderthaller'e aittir.

İlk ölü gömme adetini başlatan Neanderthaller'dir.

Ölüler yeniden dogumu andıran vaziyette, bazı özel eşyalarıyla üzerine kırmızı toprak boya ile örtülerek gömülürdü.

(Ölümden sonraki hayat inancının ilk biçimi)

Neanderthaller'in mezarları ayı kafatasları ile kaplıydı 

Ayılar kutsallaştırılmıştır.

(Hayvan kültünün kökenlerine dair ilk izler)

Anropolojik bakış açısıyla din olgusu ilk kez Max Müller,W.Robertson Smith,Edward B.Taylor ve Sir James G.Frazer'in çalısmalarında yer almıştır.

 Bu bilim adamları kabile dinlerinin bilimsel metodun kurallarına uygun incelenmesi gerektiğine işaret eden ilk antropologlardır.

  Çalısmalarını Büyük Britanya İmp.gibi dünya üzerinde geniş topraklara yayılmış bulunan bir medeniyetin merkezinde yürütmekteydiler.

Not:Evrimci paradigmaya olan bağlılıklarına ve cok kuvvetli Avrupa merkezci ön yargılarına ragmen Müller,Smith,Taylor,Frazer dinin antropolojik açıdan incelenmesine cok katkıda bulunmuslardır.

 &-Zihinsel tutum => İnanç (iman-itikat)

 &-Davranış örüntüleri => Ritüel (ibadet,ayin)

 &-Doğaüstü => Gözlemlenebilir dünyanın dısında fakat onunla temas halinde olduguna inanılan olağandışı alem

 &-Din => İnsanların gözlemlenemeyen, kestirilemeyen, açıklanamayan ya da bilinmeyen ile bağ kurma çabaları sonucunda vuku bulan süreçler ve eylemlerin genel adı (Latince Religare"sözcüğünden batı dillerine çeşitli bicimde geçmiştir.)

Din evrensel bir gercekliktir.

Antropologlar,dinsel kuralların ve ayinsel davranışın,sosyal yapıyı oluşturan politik,iktisadi ve kültürel süreçlerle olan iliskisinin boyutlarını anlama ve açıklama çabasındadır.

 **Din antropolojisi, bireylerin dinsel kavramlar ve örüntülerle öznel ve sosyokültürel yaşantılarında bağdaşma sürecine girerek, onları anlamlı hâle getirdiklerini ve hatta onları inşa ettikleri tezini savunmaktadır;  içeriği ve çerçevesi insanlar ve toplumların yaşam biçimlerine ya da kültürlerine uyarlanarak biçimlenen dinselliğin, inanç motiflerinin ve pratiklerin üzerinde durmakta ve bunların kitabi, sistematik ve normatif büyük din sistemleriyle olan ilişkisini anlamaya ve açıklamaya çalışmaktadır.

 Bu çerçevede dinsel düşünce ve davranışın kökenleri ve dönüşümü, dinîn psikolojik, kültürel, toplumsal ve ideolojik işlevleri, otorite ve iktidar kaynağı olarak din, siyaset-din, toplumsal cinsiyet-din ve milliyet-din ilişkileri ile premodern, modern ve postmodern zamanlar ve toplumsallıklar içerisinde dinîn yeri gibi konu başlıkları,dine antropolojik açıdan yaklaşan  çalışmalarda ele alınan başlıca temalardır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

  ŞAMANİZMİN BİLİMSEL ARKA PLANI     Bugün birçok ülkede bilimsel çalışmalar disiplinlerarası bilimsel araştırmalar şeklinde yürütülme...